• Kindlusta rahvusvaheliste
    müügitehingute edu!

ALEX
pruulikoja omanik

Julgus laieneda tundmatutele välisturgudele on konkurentsieelis

Käsitööõllede ja väikepruulijate populaarsus on Eestis viimase paari aastaga hüppeliselt kasvanud. Kui me aastaid tagasi alustasime, oli ka mujal Euroopas väikeste õlletootjate populaarsus järjest kasvamas, aga otsustasime esialgu vaikselt alustada põhjanaabrite juures, kus saime ise tellijate tausta kontrollida.

Kahe aasta jooksul leidsime veel 3 huvilist riikidest, mida algselt poleks üldse kaalunudki, eriti kuna ostjad polnud nõus ka osalise ettemaksuga.  Meil ei ole sellist ressurssi, et ise ostjate tausta uurida, samas oleks väiketootjale suur kaotus kui  kasvõi ühe tellimuse tulu jääks saamata, selliseid hirmulugusid on foorumid täis. Asja uurides jõudsime ekspordikindlustuseni ning saime sealt vastuse, kas konkreetsele ostjale tasub pikka maksetähtaega pakkuda ja tehing kindlustada või tasub selle kliendiga arveldada ainult ettemaksu põhiselt. Julgus siseneda tundmatutele turgudele on aidanud meie pruulikojal edeneda päris edukaks ja annab võimaluse vaadata väljaspoole kohalikku turgu, mis on väiketootjaid tänaseks juba üsna täis.

STINA
fotograaf

Ka pikaajaline koostööpartner võib sattuda raskustesse

Tegin aastaid koostööd ühe Taani moebrändiga. Kuna kohalikud modellid ja minu käekiri neile väga meeldis, toimus kollektsioonide pildistamine alati Eestis. Vahel olid ettevõtte omanikud ja disainer ka ise juures, kuigi enamasti anti mulle minimaalselt juhtnööre ja usaldati minu maitset.

Eelmise aasta novembri alguses olin just assistentide abiga väikese lapse kõrvalt saanud valmis ja ära saadetud kevadkollektsiooni fotod kui sain kirja Taani pankrotihaldurilt, et minu toredate moeloojate ettevõtte vastu on algatatud likvideerimismenetlus ja nelja nädala jooksul palutakse kõik nõuded esitada.  Õnneks on mu abikaasa meie fotostuudio finants- ja juriidiline aju ja oskab selliste asjade jaoks natuke paremini valmis olla kui mina, mis tähendab, et meil oli sõlmitud krediidikindlustuse leping. Aasta lõpuks oli nende ettevõttel pankrot välja kuulutatud ja sain omanikelt isiklikud ja täiesti siirad vabandused tekkinud olukorra pärast. Aga ka südamest tulnud vabandused ei too kahjuks rahalist kahju tagasi, selles mõttes on ikka hea kui on kindlustuse näol tagavaraväljapääs olemas.

MARKO
trükikoja omanik

Kas 50% ettemaks on piisav garantii?

Umbes aasta tagasi saime esimese suurema välistellimuse Inglismaalt. Guugeldasime ettevõtet ja leidsime üsna vähe infot, mistõttu küsisime neilt igaks juhuks esimese tellimuse puhul 100% ettemaksu, mille üle nad küll kuigi rõõmsad polnud, aga jäid nõusse. Arved laekusid kiiresti ja klient jäi kaubaga rahule. Arutasime juhatuses, et sellist olukorda võiks tegelikult vältida ja et mitte jäädagi kogu raha tellimuste eest ette nõudma, sõlmisime ekspordikindlustuse lepingu.

Mõne kuu pärast tuli samalt kliendilt mitu uut tellimust. Rõõmustasime, et koostöö uue välisostjaga nii hästi käima läks ja pakkusime kõigi puhul võimalust tasuda 50% ettemaksuga. Kui uued trükised olid kohale jõudnud, saatsime teise osamakse arve, mille peale saabus vaikus. Maksmata jäid ka ülejäänud tellimuste eest esitatud viimase 50% arved umbes 10 000€ väärtuses. Helistasime ja kirjutasime korduvalt, aga saime ainult tühje lubadusi ja vabandusi. Olles teatanud KredExile, et arved on laekumata, õnnestus meil alles pärast kindlustusseltsi sekkumist raha lõpuks kätte saada. Ei kujutagi ette, mida sellise summa laekumata jäämine meile oleks ilma kindlustuseta tähendanud.

RIHO
mööblitootja

Õnnetuse eest ei ole ükski partner kaitstud

Meil oli pikaajaline koostöö ühe Leedu ettevõttega, kes müüs meie valmistatud puitmööblit Lätis ja Leedus. Aastaid oli kõik tõrgeteta sujunud, arved laekusid õigeaegselt ja olime isegi ühistel õhtusöökidel käinud.

Ühel esmaspäeval sain kõne ettevõtte juhataja abikaasalt, kes teatas, et nädalavahetusel oli nende territooriumil olnud suur põleng, kus hävis suur osa ladusid ja kontorihoone. Kuna oli puhkepäev, siis töötajaid õnneks hoonetes peale valvurite ei olnud ja inimesed jäid kõik terveks.

Meile tasumata arvete jääk oli õnnetuse hetkel umbes 120 000€. Kahtlustati süütamist ja seetõttu venis põlengu kahjukindlustuse menetlus väga pikalt. See tähendas Leedu ettevõtte jaoks maksejõuetusmenetlust, mis kestab tänaseni, kuid meile hüvitas krediidikindlustus arvete summad. Seetõttu saame meie edasi tegutseda ja jätkata tööd teiste partneritega samal ajal kui kindlustusselts  leedukate maksejõuetusmenetluses osaleb.

ANNE
keraamik, väikeettevõtja

Tellija tundus ometi nii usaldusväärne

Olen juhatuse liige ettevõttes, mis tegeleb keraamikatoodete valmistamise ja müügiga, suur osa tootesarju on minu enda välja töötatud. Euroopas hinnatakse meie kvaliteetseid tooteid väga ja meil on mitu head ja pikaajalist ostjat.

Eelmisel aastal Saksamaa messil saime lähemalt tuttavaks ühe itaalia edasimüüjaga, kes kinnitas, et Itaalias oleks meie toodetele kindlasti lai turg ja suur nõudlus. Vahetasime kontakte ja mõne nädala pärast tuligi neilt esimene tellimus. Meil oli juba varasem kogemus KredExi ekspordikindlustusega, seega lisasime uue ostja ka kindlustuspoliisi ning kaup ja 30-päevase maksetähtajaga arve läks teele. Kui pärast korduvaid meeldetuletusi saime endiselt vaid vabandusi raamatupidaja haiguse ja juhataja puhkuse kohta ning lubadusi arve varsti tasuda, andsime kindlustusseltsile märku ja asja hakati lähemalt uurima. Selgus, et üsna varsti peale messi oli ettevõte läinud uute omanike kätte, kes ei suutnud enam asjadega toime tulla – töötajad lahkusid, tarnijad loobusid lepingutest jne. Sel hetkel kui kindlustuse sõlmisime, oli ostjaga kõik korras ja finantsseis rahuldav, aga pärast omanike vahetust tuli kiire allakäik.

DENISS
metallitootja

Keskendume vaid usaldusväärsetele klientidele

Müüme rahvusvahelisel turul teraskonstruktsioone juba üle 10 aasta. Alates 2013. aastast oleme uute partnerite puhul oma müügitehingud alati kindlustanud. See on andnud meile võimaluse keskenduda ainult perspektiivikatele klientidele – enne kui uue kliendiga läbirääkimisi alustame, küsime KredEx Krediidikindlustuselt ostjale krediidilimiidi.

Kui selgub, et ostja finantsseis on nõrk või ei ole ettevõte usaldusväärne, siis teeme koostööd ainult ettemaksu alusel. Kui krediidilimiit kinnitatakse, siis on kõik korras ja lähme uue ostjaga läbirääkimistega edasi ning võime pakkuda ka kuni 60-päevast maksetähtaega. Selliselt saame keskenduda vaid usaldusväärsetele klientidele ja ei hakka aega ega ressurssi raiskama ostjatega, kelle puhul võib tekkida oht, et tehtud tööde eest raha ei laeku.

Nii oleme vähem kui 4 aastaga kasvatanud oma ettevõtte käivet 500 000€-lt 3 500 000€-le ning kolme töötaja asemel on meie firmas nüüd 20 inimest.

MERIKE
veebidisainer

Nimekas tellija ei tähenda, et riski pole

Koos kahe  tuttavaga otsustasime paar aastat tagasi oma senistest tööandjatest lahku lüüa ja tegime oma veebilahendusi pakkuva agentuuri. Sellise valdkonna puhul on rahvusvaheline töö üpris tavapärane ja isegi kui tekib maksmisega väikseid viivitusi, laekuvad arved enamasti korralikult. Meie arendaja ja üks ettevõtte omanikest on selles osas muidugi pedant, et uurib alati iga tellija puhul põhjalikult tausta ja vähegi kahtlasemate tehingute puhul teeb lisaks ka kindlustuse. Ükskord oleksime ilma kindlustuseta ikka päris korralikult hävinud. Suur veebikaubamaja Brasiiliast tellis meilt uue e-poe koos interaktiivse proovikabiini ja muude lisavõimalustega pluss korraliku digikampaania. Nende eelmine veebipood oli küll iganenud, aga selgelt toimiv asi, seega ei osanud esialgu midagi kahtlustada. Kokku oli meie tööde summa kuskil 30 000€ juures ja  esimene pool sellest laekus korralikult, ehkki väikese hilinemisega (põhjendati kohalike pühadega). Teise osamaksega hakkasid tulema vabandused – küll olid neile partnerid võlgu, küll oli Brasiilias kehv majandusseis jne. Poole aasta jooksul andis tellija erinevaid lubadusi, aga reaalselt maksmiseni ei jõudnudki ja saime teise osa siis lõpuks hoopis krediidikindlustuselt. Väikeste kuludega muidugi, aga päästis hullemast.

ANDRES
mahepõllumees

Teisest maailma otsast on raske arvete tasumist nõuda

Toodame oma mahetalus ökoloogiliselt puhast vilja ja müüme nii kohalikul kui väiksemas koguses ka välisturul jahu, kaerahelbeid, müslit, küpsiseid ja muid teraviljatooteid. Eelmine aasta jõudsime ostjani kaugel Lõuna-Aafrika Vabariigis. Kuna maa oli piisavalt eksootiline, tellisime igaks juhuks ostja kohta krediidiraporti, mille järgi meile üllatuseks oli sellel ostjal väga hea krediidireiting. Samal ajal oli meil ka mitu uut suuremat tellimust Eestis töös ning otsustasime, et ei hakka kindlustust sõlmima, vaid anname tellijale palutud 60 päeva maksetähtaega.

Arve tähtaja möödumisel ei vastatud muidugi enam kirjadele ega kõnedele. Kuna ise teiselt poolt maailma otsast klienti kätte saada on keeruline, pöördusime abi saamiseks ka inkasso poole. Kahjuks tulutult.

Sellest saime päris valusa õppetunni, et isegi hea krediidireitinguga ostja puhul tasub ikka see väike lisainvesteering teha ja kindlustus võtta.