Investly ja KredEx Krediidikindlustuse ekspordiseminar

26. aprillil korraldas Investly koostöös KredEx Krediidikindlustusega väikeettevõtetele mõeldud seminari Audi Tallinna esinduses. Arutleti välisturule mineku võlude ja valude, kasvuga toimetulemise, võetavate riskide ja piisava käibekapitali olemasolu teemadel.

Isegi põhjalik kodutöö ei aita kõiki ootamatusi vältida

KredEx Krediidikindlustuse esindaja, Kairi Vaade-Kuusemets, pani südamele, et välisturul kokkuleppeid sõlmides on ülioluline teha hea kodutöö. Esiteks tuleks teha koostööpartnerile taustauuring, mis hõlmaks nii partnerettevõtte enda, sidusettevõtete ja ka eestvedajate taustaga kurssi viimist. Teiseks on väga oluline teha kvaliteetne ostu-müügi leping. Leping peaks väga detailselt sisaldama muuhulgas täpset kauba kirjeldust. Kui lepingus on roosad potikud, võib klient väitma hakata, et temale toodi hoopis tumeroosad potikud ja edaspidine vaidlus võib kujuneda äärmiselt pikaks. Kolmandaks on vajalik kauba kättesaamise kinnitus. Kui tarnija väidab, et viis kauba kohale ja keegi laost võib-olla võttiski kauba vastu ja paigutas kusagile suurde laoruumi nurka, aga paberil märget ei ole, on hiljem kauba kohaleviimist tarnijal väga keeruline tõestada.

2

Paraku, aga kõike riske ei saa ka korraliku kodutööga vältida. Vaade-Kuusemets tõi näitena Bauschmidti pankroti. Selle ettevõtte puhul läksid asjad liiga hästi. Mait Schmidt: „Tahtsime ehitada suuri maju Tallinnas, saime neid ehitada. Tahtsime ehitada välismaal – saime ehitada Lätis, Leedus ja Soomes. Tahtsime ehitada sildasid ja viadukte – suutsime osta K-Mosti. Tahtsime ehitada infrat – saime trammiteede suurepärase lepingu. Aga seda kõike oli liiga palju. Sellest tuligi ebaõnnestumine. See on nii nukker, et …“. Asjade hapuks minemist oli väga keeruline eelnevalt tuvastada ja öise hea une nimel tasuks kaaluda kindlustust. Müügikäibe kindlustus sobib neile, kes soovivad kindlustusega katta kogu müügi. Ekspordikindlustus, aga maandab väikeste ettevõtete esimeste eksporditarnetega kaasnevaid riske.

Eksportturul ole valmis pikaks tarnetsükliks ja ootamatutele võimalustele

Priit Tomson Investlyst tõi välja, et välisturule minnes tuleb arvestada pika tarnetsükliga. Näide tootmisettevõttest, kes tarnib Suurbritanniasse: ettevõte tellib vajaliku tootmismaterjali Hiinast ja peab kohe kauba eest maksma. Kaup jõuab kohale kahe nädalaga. Kolme nädala pärast on toode Suurbritannias kliendi juures kohal ja klient palub veel 4 nädalat makseperioodi. Pika tarnetsükli lühendamiseks ja riskide maandamiseks saab ettevõtja rääkida läbi nii tarnijaga kui ka ostjaga paremad maksetingimused või kasutada faktooringut. Eritellimusmööblit tootva Sealteck’i juht Ranno Hurt, tõi välja, et tema äris on Soomlastega 60 päevalised maksetähtajad. Nad olid just lõpetamas suurt projekti Tampere haiglas kui neile avanes võimalus uue mahuka projekti vastuvõtmiseks. Kui nad oleksid hakanud 60ne päevast makselaekumist ootama, siis neil ei oleks olnud võimalik uue tööga edasi minna. Siinkohal osutus faktooring kasulikuks finantstööriistaks.

3

Tuttavate peale pole alati mõistlik lootma jääda

Ligi tosinasse välisriiki müüki tegev Anfisco Factory juht Mikk Mehide jagas kogemuslugu eksportimisest. Tema soovitas läbi mõelda strateegia, kuidas välisturul kliendini jõuda. Variante on mitmeid: esindus, agent, edasimüüja või ekspordijuht. Tuttava tuttavaga, kelle sõnul tema võrgustik ja turu tundmine on kõrgel tasemel, ei pruugi alati kõige paremini minna. Esineja kogemus ütleb, et jutt võib olla hea, aga sageli see inimene ei ole järjepidev ja tema tulemuste järele võibki ootama jääda. Mehide arvates rahvusvahelisse ekspordijuhti investeerimine on mõistlik viis ekspordituruosa suurendamiseks. Samuti ei tasuks tema sõnul müügikanalina alahinnata LinkedIn’i, valdkonna liite ning organisatsioone.

 

Küsi pakkumist